Ημερίδα Ex MBA Alumni – 4η Βιομηχανική Επανάσταση στην Ελλάδα
Δημοσιεύτηκε στις 6 Αυγούστου, 2021
4η Βιομηχανική Επανάσταση στην Ελλάδα: Προκλήσεις και ευκαιρίες
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ
Εισαγωγή – Χαιρετισμός
- Industry 4.0 – Α revolution or just a name? – Γ. Ιωάννου, Καθηγητής Διοίκησης Παραγωγής και Επιχειρησιακών Διαδικασιών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Διευθυντής του Εργαστηρίου Διοικητικής Επιστήμης
- Data-driven Economy & Challenges – Δ. Χατζηαντωνίου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του διεθνούς Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών “Business Analytics”
- Leadership skills for the dynamic environment of 4IR – Δ. Μπουραντάς, Καθηγητής του Μάνατζμεντ, Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διοίκησης Επιχειρήσεων για στελέχη (Executive MBA) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
- Transformation of Network Operations in a telecom giant – Ν.Σκιαθίτης, Γενικός Διευθυντής Operations του ΟΤΕ
- Case study 4IR Νηρέας – Μ. Χατζημανωλάκης, General Manager Νηρεάς group
Panel discussion: Προκλήσεις της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης και οι αντιδράσεις της ελληνικής αγοράς
Συντονισμός: Γ. Δουκίδης, Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN)
- Π. Αντωνάκου, General Manager Microsoft Greece, Cyprus and Malta
- Σ. Συρμακέζης, Head of Retail and Digital Banking, Credicom
- Ρ. Μηλαθιανάκη, Γενική Διευθύντρια Υπηρεσιών Πληροφορικής, Cluster PMI N.A Ευρώπης, ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ
Τις επερχόμενες αλλαγές που θα φέρει στον κλάδο της Βιομηχανίας και στον χώρο των επιχειρήσεων η τεχνητή νοημοσύνη καθώς και τα συστήματα αυτοματισμών, το Internet of Things και πολλά άλλα αναπτύχθηκαν από τους εισηγητές στο Συμπόσιο με θέμα την«4η Βιομηχανική Επανάσταση», που οργάνωσε ο Σύλλογος Αποφοίτων του Executive MBA του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με στόχο την ενημέρωση του κοινού και της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Οι καθηγητές του ΟΠΑ, κ. Ιωαννου, κ. Χατζηαντωνιου, κ. Μπουραντας και κ. Δουκίδης παρουσίασαν στους συμμετέχοντες τις παγκόσμιες τάσεις στην εξέλιξη της βιομηχανίας στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης (Industry 4.0), την άνοδο της Οικονομίας των Δεδομένων (Data Driven Economy) και την αυξανόμενη ζήτηση σε εξειδικευμένους αναλυτές δεδομένων, τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της μελλοντικής ηγεσίας, καθώς και την πρόοδο των ελληνικών επιχειρήσεων στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Αίσθηση προκάλεσε η πρόβλεψη που παρουσίασε ο καθηγητής κ. Γεώργιος Ιωάννου για την εξέλιξη των βασικών μεγεθών της βιομηχανικής αγοράς μέχρι το 2030. Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων υπηρεσιών θα οδηγήσει σε μέση ετήσια μείωση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων κατά 3.6% συνοδευόμενη από μέση ετήσια αύξηση των εσόδων κατά 2.9%. Η μείωση, ωστόσο, των θέσεων εργασίας αναμένεται να φτάσει το 20%, γεγονός που θα μετασχηματίσει την αγορά εργασίας και θα απαιτήσει προδραστικές πολιτικές κινήσεις και αποφάσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Καλύτερος τεχνολογικός εξοπλισμός σε συνδυασμό με καλύτερες ελεγκτικούς κανονισμούς και μεγαλύτερη γνώση του ιντερνετ, θα προετοιμάσουν την αγορά κατάλληλα για την απορρόφηση των νέων δεδομένων και των εξελίξεων που μέλλονται να συμβούν.
Σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Δημήτρη Μπουραντά, το συνεχώς μεταβαλλόμενο και διαρκώς αποσυσχετιζόμενο από τις παραδοσιακές ανθρώπινες διεπαφές επιχειρηματικό περιβάλλον θα απαιτήσει από τους ηγέτες του μέλλοντος έντονη προσαρμοστικότητα και ευελιξία, αμφιδεξιότητα και ευρηματικότητα, αλλά πάνω από όλα υπαρξιακή νοημοσύνη, σαφή δηλαδή χαρτογράφηση των αξιών του ηγέτη και καθορισμένο σκοπό ύπαρξης σε σχέση με το εγώ, την επιχείρηση, την κοινωνία και τον κόσμο. Το αριστοτελικό τρίπτυχο «ήθος-πάθος-λόγος» παραμένει η βασική επικοινωνιακή και διοικητική πυξίδα που μπορεί να συναρπάζει και καθοδηγεί τους ανθρώπους στην εποχή που η ρομποτική και οι μηχανές θα εξελίσσονται και θα αυξάνονται.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ελληνικών επιχειρήσεων κινείται, σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Γεώργιο Δουκίδη, σε τρεις άξονες δράσης: το μετασχηματισμό της εμπειρίας του πελάτη, των επιχειρησιακών διαδικασιών και του επιχειρηματικού μοντέλου. Η εμπειρία του πελάτη μετασχηματίζεται μέσω της κατανόησης της συμπεριφοράς και των προτιμήσεων του πελάτη, της αναβάθμισης της εμπειρίας στα σημεία επαφής και της αυτοματοποίησης της πώλησης. Οι διαδικασίες εκμοντερνίζονται και ψηφιοποιούνται, τόσο στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις οικονομικές συναλλαγές, όσο και στην ίδια τη λειτουργία των επιχειρήσεων με την εισαγωγή προηγμένων τεχνολογικών εργαλείων αλλά και τη διοίκηση μέσω της αυτοματοποιημένης επίβλεψης της επίδοσης ατόμων και οργανωτικών δομών. Τέλος το επιχειρηματικό μοντέλο των επιχειρήσεων μεταλλάσσεται με ψηφιακές τροποποιήσεις και επεκτάσεις των επιχειρήσεων, την εισαγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών που καθίστανται εφικτές από την υιοθέτηση τεχνολογιών τέταρτης εποχής, καθώς και τη διεύρυνση σε διεθνείς αγορές με τη χρήση ψηφιακών πλατφορμών και εργαλείων.
Μεγάλο ενδιαφέρον προκάλεσαν οι εισηγήσεις των προσκεκλημένων στελεχών επιχειρήσεων, προσφέροντας την εμπειρία τους από τον χώρο των επιχειρήσεων. Ο κ. Νίκος Σκιαθίτης, Γενικός Διεθυντής Λειτουργίας Δικτύου της Cosmote, παρουσίασε τον προδραστικό μετασχηματισμό του οργανισμού που ηγείται με τη χρήση τεχνολογιών αυτοματοποίησης διαδικασιών και ανάλυσης μεγάλων δεδομένων. Σκοπός του μετασχηματισμού είναι η μεταστροφή του κέντρου βάρους της Διεύθυνσης από την επίβλεψη και λειτουργία των στοιχείων του δικτύου της Cosmote στη φροντίδα και αναβάθμιση των συναισθημάτων των πελατών της επιχείρησης. Κλειδί για τον επιτυχή μετασχηματισμό ήταν η έγκαιρη και ειλικρινής ενημέρωση των υπαλλήλων για την ανάγκη της αλλαγής, η δραστηριοποίησή τους στην πρόταση και υλοποίηση λύσεων εκ των έσω και η εμπιστοσύνη της Διοίκησης στις ικανότητες των εργαζομένων και το όραμα της Διεύθυνσης. Αποτέλεσμα του μετασχηματισμού είναι η δημιουργία του νέου κέντρου διαχείρισης της εμπειρίας πελάτη της Cosmote στην Θεσσαλονίκη, στο οποίο ενσωματώθηκαν όλες οι καινοτόμες λειτουργίες που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν από τους εργαζόμενους της εταιρίας.
Θετική έκπληξη δημιουργήθηκε από την αποκάλυψη του νέου οράματος της εταιρίας Παπαστράτος για «Ένα κόσμο απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου» από τη Γενική Διευθύντρια Υπηρεσιών Πληροφορικής στη ΝΑ Ευρώπη, Ρίτσα Μηλαθιανάκη. Το όραμα υλοποιείται από την εισαγωγή στην αγορά καπνού του disruptive προϊόντος iQOS, το οποίο παράγεται στην Ελλάδα από την Παπαστράτος για παγκόσμια χρήση από την Philip Morris International.
Η ολοκληρωτική επιχειρηματική μετάλλαξη περιλαμβάνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών της Παπαστράτος, τόσο στις εσωτερικές διαδικασίες (αυτοματοποίηση στη γραμμή παραγωγής με χρήση ΙοΤ και εργαλεία διοίκησης δικτύου πωλήσεων) , όσο και στη διεπαφή με το εξωτερικό περιβάλλον (πελάτες και προμηθευτές). Κύριος άξονας της ψηφιακής στρατηγικής είναι ο εμπλουτισμός της εμπειρίας του καταναλωτή, η παροχή προσωποποιημένων υπηρεσιών και η αναβάθμιση της εξυπηρέτησης πελατών σε πραγματικό χρόνο μέσω ηλεκτρονικών καναλιών και κοινωνικών δικτύων.
Τα μεγάλα δεδομένα (Big Data) αποτελούν τον επόμενο άξονα της ψηφιακής στρατηγικής, με στόχο την κατανόηση των αναγκών των πελατών, τη βελτίωση του προϊόντος, της επικοινωνίας, αλλά και της εμπειρίας αλληλεπίδρασης με τον πελάτη. Τα κομβικά στοιχεία του μετασχηματισμού είναι η συνεχής κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού, με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στις δεξιότητες συνεργασίας σε ομάδα, ο εμπλουτισμός με digital experts και η εργασία σε οριζόντιες δομές διασφαλίζοντας την εμπλοκή όλων των τμημάτων στον μετασχηματισμό της εταιρίας.
Εγγύηση για τη διαδικασία του μετασχηματισμού είναι η στρατηγική ευθυγράμμιση του top management που διασφαλίζει ότι η ψηφιακή agenda είναι προτεραιότητα του οργανισμού και αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής στρατηγικής και ως εκ τούτου ότι παρέχονται οι απαραίτητοι πόροι και εργαλεία για να υλοποιηθεί.